LUNDABRON – kładka dla pieszych łącząca miasto z terenami zielonymi

W mieście Umeå w 2019 roku Freyssinet Polska Sp. z o.o. współbudował jeden z najdłuższych i najbardziej zaawansowanych technicznie mostów w Szwecji. Lundabron, którego nazwa pochodzi od Lundåkern położonego na północnym brzegu rzeki, jest obiektem wiszącym o rozpiętości przęsła głównego wynoszącego prawie 180m. Głównym celem zespołu projektantów architektury mostu było zaoferowanie społeczności Umeå wyjątkowej i wzniosłej konstrukcji, która współgrałaby z tym obszarem i która byłaby miejscem wartym odwiedzenia. Pochylona konstrukcja pylonów, w kształcie litery „A”, wznosi się ze stosunkowo jednolitego otoczenia i podkreśla indywidualność oraz wyjątkowość mostu, podczas gdy eleganckie i smukłe kształty kabli głównych, wieszaków i pomostu zlewają się z tłem, co pozwala na nieprzerwane wrażenie nieskończonej perspektywy.

Pomost przęsła głównego składa się z 59 prefabrykowanych, sprężonych segmentów betonowych i zakończony jest belkami poprzecznymi, w których zamontowane są łożyska, dylatacje, zakotwienia systemu sprężenia pomostu oraz hydrauliczne urządzenia blokujące (stopery) łączące pomost z przyczółkami. Pomost przęsła podwieszony jest do kabli głównych za pomocą wieszaków linowych i prętowych o średnicy 30 mm. W środkowej części przęsła główny kabel i pomost połączone są ze sobą za pomocą atypowych wieszaków oraz specjalnego połączenia tzw. „zamka centralnego”. Kable są przeciągnięte przez rury stalowe i kotwione w specjalnie zaprojektowanych konstrukcjach za pomocą zakotwień zaprojektowanych na bazie systemu Freyssinet HD 2000.

Przekrój poprzeczny pylonu stanowi trójkąt a każda jego noga składa się z sześciu segmentów, łączonych ze sobą za pomocą prętów sprężających o średnicy 50 i 75 mm oraz 7 i 12 splotowych kabli sprężających.

Budowa rozpoczęła się od wykonania posadowienia w postaci pali, kotew gruntowych oraz płyt fundamentowych dla pylonów i stalowej konstrukcji kotwiącej kable odciągowe. Odpowiednio w fundamentach osadzona została stalowa konstrukcja kotwiąca, jak również startowe pręty sprężające oraz stalowa płyta. Do wykonania tych elementów użyto tradycyjnych metod budowy. Po wykonaniu pierwszej fazy naciągu kotew gruntowych, można było rozpocząć montaż pylonów i jednocześnie kontynuować budowę przyczółków, prefabrykację segmentów pomostu oraz rur osłonowych kabla głównego i odciągów.

Segmenty pylonów produkowane były w zakładzie prefabrykacji w technologi dopasowanych styków. Po dostarczeniu na budowę, segmenty montowane były za pomocą żurawia samojezdnego. W celu regulacji położenia tych skomplikowanych geometryczne elementów w trakcie podnoszenia zastosowano specjalnie zaprojektowane urządzenie, montowane do bocznej powierzchni segmentu i pozwalające na ustawienie go w porządanej pozycji montażowej. Każdy montowany segment pylonu był sprężony odpowiednią ilością prętów i / lub kabli sprężających.

Główne parametry Lundabron

rozstaw osiowy podpór: 26.0 m / 187.0 m / 26.0 m
długość pomostu głównego: 179.0 m
szer. pomostu: 6.4 m – 8.4 m
szer. skrajni: 4.0 m – 6.0 m
wysokość płyty pomostu: 0.4 m
wysokość pylonu: 25.66 m (nad poziomem terenu)
nachylenie pylonu: 9.66°

Po zakończeniu budowy i oddaniu do użytkowania most, który łączy zaawansowaną konstrukcję inżynierską i piękną architekturę doskonale wtapiającą się w otoczenie, powinien spełnić potrzeby i oczekiwania społeczności miasta Umea. Obecnie będzie to najdłuższa wisząca kładka pieszo-rowerowa w Szwecji, którą na pewno można zaliczyć do listy nowoczesnych konstrukcji mostowych na świecie. Miejmy nadzieję, że główny cel budowy tego obiektu, którym jest ograniczenie ruchu samochodowego w mieście na rzecz ruchu pieszo-rowerowego zostanie osiągnięty, a społeczność Umea już wkrótce cieszyć się będzie łatwym dostępem do terenów zielonych, plaży i placów zabaw zlokalizowanych na wyspie.

LOKALIZACJA: gmina Umeå, SZWECJA

GENERALNY WYKONAWCA INWESTYCJI / ZLECENIODAWCA: Veidekke Sverige AB

REALIZACJA: 2019

PRODUKT: System Freyssinet HD 2000, Systemu Podwieszenia, Sprężenie segmentów, pylonów i pomostu